vineri, 18 ianuarie 2013

Despre frumusetea si demnitatea lui Dan Puric


 

Pe Dan Puric vremea ni l-a scos in cale.In momentele de cumpana ale Romaniei Dan Puric este trimisul lui Dumnezeu pentru a gandi cu capul sau. De acest om frumos are nevoie Romania. Neamului Romanesc ii trebuie o inteligenta autentica luminata de Duh si de credinta. Iar aceasta inteligenta se cheama Dan Puric.

1.Buna ziua domnule Dan Puric.Ce cadou frumos pentru revista liceului este un interviu in premiera cu dumneavoastra. As dori ca pentru inceput sa va prezentati si sa imi spuneti cum v-ati petrecut copilaria.

Ca sa spui despre tine personal cine esti devine ingrat si chiar imposibil,deoarece nu esti numai  ceea ce crezi despre tine si in acelasi timp esti cantitatea pe care tu nu o stii despre tine insututi,chiar pana la sfarsitul vietii.Spunea Sf.Grigorie de Nyssa,ca mai degraba numeri firele de nisip de pe malul marii sau stelele de pe cer decat sa-ti afli taina sufletului. Deci,sunt ceea ce sunt si inca ceva pe deasupra.

Cum mi-am petrecut copilaria ? De fapt,cred ca aceasta copilarie traieste si acuma,in sensul ca  acolo a fost frumusetea existentei mele.Max Reinhart spunea ca artistul isi ia rucsacul copilariei si pleaca cu el la drum.Nu-i frumos ?

Deci ,copilaria mi-am petrecut-o undeva intr-un sat de munte,Nehoiu,-am si scris in cartile mele-acum e un orasel,din muntii Buzaului.Tatal meu era medic,mama era si ea medic acolo.Am refuzat sa fac gradinita si m-am dus cu un ied pe camp,Berciu il chema-am scris despre el-si iedul m-a invatat natura si sa-l inteleg pe Dumnezeu,sa ma uit la un fir de iarba pe care-l bate vantul,sa privesc cerul,o gaza.Am invatat sa respect natura.A fost ca un botez.Tatal meu,care era un om foarte inteligent,i-a spus mamei sa ma lase pana la 7 ani acasa,deoarece,cum spunea el »cu copilaria nu se va mai intalni niciodata in viata ». Frumos

2.Ca orice alt copil ati devenit adolescent. Cum l-ati descrie pe  adolescentul Dan Puric : rebel  si tarziu acasa sau baiat grijului si de nadejde ?

Un baiat fantastic de timid,in sensul ca toate lucrurile imi pareau foarte frumoase si  nu stiu de ce atunci ca si acum n-as fi dat nici o sansa uratului sa intre in viata mea. Acesta era instinctul meu de adolescent.

Faceam foarte multe lucruri.Vroiam sa fiu tot,adica eram la Arte Plastice,pictam-si pictam foarte bine-am fost unul dintre pictorii « foarte buni »,ca sa zic asa,din Tonitza. Ma apreciau foarte mult profesorii de compoztii de pictura.Faceam sport de performanta-faceam judo,mi-am rupt si o mana-. L a un moment dat ma apucasem si de culturism,ca eram mic si fara muschi si vroiam sa impresionez fetele.Cand aveam 17 ani,fetele radeau de mine la scoala,intrebandu-ma cu ce ma depilez,deoarece nu aveam par pe picioare. Eram marcat de faptul ca eram mai micut de statura si solutia a fost sportul. Sportul m-a ajutat.

Eram intr-un fel  ceea ce sunt si acum.Marcat parca de taina asta a Universului,vrand sa o respir.Stiam instinctiv ca Romania este o societate sufocata,dar stiam tot instinctiv ca tara asta nu se rezuma la steagurile rosii pe care le vedeam eu la organizatia de pionieri sau de UTC pe care ne-o impuneau cei care conduceau cazemata asta, numita Romania.

3.Va mai amintiti de prima iubire ? Cand  ati simtit ca va bate inima mai tare ?

N-am s-o uit niciodata,pentru ca a fost marcata de foarte multa frumusete sufleteasca reciproca,de o calitate deosebita.Era prima oara cand te indragostesti. N-ai cum sa uiti. Ce e ciudat,nu numai ca-mi aduc aminte de ea,dar sentimentul ala de indragostire isi aduce aminte de mine. Si atunci nu poti sa-l uiti,ca  nu te lasa el.

4.V-a tradat vreodata cineva in dragoste ?

O,da , de multe ori,dar am avut ceva in mine. Toate tradarile le-am pus pe seama speciei,nu pe seama persoanei. Si atuncea,mai bine este sa fii tradat despre sa tradezi. In felul acesta pot sa merg inainte. Am cunoscut gustul amar al tradarii,dar nu ma inscriu in randul celor care au tradat. si cum sa zic,dintr-o rana sufleteasca,daca ai sufletul uman,iubesti si mai tare. Nu devii rau,nu devii misogin. Dintr-o experienta cu o fata,care este o experiente nereusita, nu ai dreptul sa nu iubesti mai departe femeia. Pe mine nu m-a invins niciodata particularul,stii cum e ,ca Don Quijote,el s-a indragostit de Dulcinea din Toboso nu din vazute,ci din auzite.  E un etern feminin care te atrage. Sunt si fete tinere indragostite,care au fost tradate de iubitii lor si care ,cu toate astea,nu inceteaza sa iubeasca. Nu ? Nu te poti lasa prabusit de experienta.

« Numai oamenii fără Dumnezeu se simt singuri. »

5.Sunteti « robul »lui Dumnezeu.Cum l-ati descoperit si cand ati simtit prima oara nevoia  de a exprima in limbaj teatral un mesaj crestin ?

Lumea are o obsesie sa intrebe cum l-ai descoperit,ca si cum ar fi un fel de „evenimentul zilei”. Eu cred ca m-am nascut cu lucrul acesta. De asta am si raspuns ca atunci cand eram cu caprita pe gard,eram in poala lui Dumnezeu,foarte simplu. Pe cand aceasta era plina de iarba verde si flori salbatice,eram ca intr-un rai si diferenta am vazut-o cand am nimerit in scolile alea betonate din Bucuresti. Deci nu am avut asa o revelatie intr-o zi,sa ma scol in picioare. Da,pot sa spun ca,cu timpul,mai ales dupa 1999,am inteles ce inseamna biserica. Atunci m-am apropiat de Dumnezeu prin biserica.  Am inteles ca biserica este o casa a lui Dumnezeu aici pentru noi si de aici,instictiv,am simtit nevoie de a face spectacole cu mesaj crestin. Pentru ca spectacolul poate sa fie de divertisment,spectacole de idei,psihologice,tragedii. Ce se face omul fara transcendenta? Ce se face omul fara Dumnezeu? Nu are mister. Devine un caz clinic sau devine un divertisment. Si atunci mi-am dat seama ca arta inalta,arta cu adevarat majora,te duce catre Dumnezeu.

6.De ce spectacol mut?

Nu e spectacol mut. Trebuie sa-ti fac o distinctie. Mutenia este o infirmitate. Aici este vorba despre tacere. Tacerea este limbajul a ce va sa vie,asa cum se spune in Cartea Sfanta. Cand omul tace,vorbeste. Cand este mut fiziologic,atunci este o infirmitate iar cand tace,vorbeste. Cea mai mare forta,cea mai mare viteza la mine este viteza gandului;net superioara vitezei luminii. Este incomensurabila,infinita. De aceea cand vorbeste un om,il cunosti partial. Si eu ,acum in timp ce iti dau interviul,incerc sa articulez cat mai mult din propria mea tacere. Mi-a zis mie un artist plastic care a vazut spectacolele mele:”Dane,tu cand incepi sa taci,nu te mai opresti”.

7.Cum se face ca fiecare spectacol al dumneavoastra este unic?

Un campion mondial la inot a fost intrebat la ce se gandeste cand innoata. Stii ce a raspuns? „Sa nu ma inec”. Asa si eu,cand fac un spectacol , parca vreau sa ies la un mal,dar la un mal al adevarului in care am sentimentul ca l-am descoperit. Sa nu mint,pun inainte de toata cinstea sufleteasca si bucuria. Stii ca J.S. Bach avea o vorba :”Ma bucur atat de mult de ceea ce fac,incat prea putin imi pasa de ceea ce spun ceilalti!”

Deci este un fel de bucurie fantastica sa fii cinstit cu tine si atunci ii bucuri,paradoxal,si pe ceilalti. O doamna in varsta, o pensionara, m-a oprit pe drum si mi-a spus:”Stiti de ce vin la spectacolele dumneavoastra?”. „Stiu ,i-am raspuns eu,pesemne ca va plac”. „Nu,spune ea. Vin ca sa ma fac bine. Cand ma simt rau,ma simt deznadajduita, vin,imi iau bilet si imi trece”.
 
~Prima parte~

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu